Víte už o chystaném návrhu novely zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích? Ne? Tak se podívejte, co se chystá.
Ve stručnosti výňatek těch nejdůležitějších bodů:- zvýšení správního poplatku za přepis z 800,- na 1.400,- Kč + poplatek za značku - kus á=300,-
- na přepis vozidla je vymezena lhůta 10 prac. dnů od prodeje/nákupu pod trestem sankce 5-50.000,-
- nově musí dle § 8 odst. 5 i stávající vlastník vozidla/prodejce před podáním tzv. odhlášky absolvovat evidenční prohlídku a protokol následně odevzdat. Dál musí být u odhlášky na konkrétní osobu tato osoba fyzicky přítomna, nebo musí původní majitel disponovat notářsky ověřeným souhlasem kupujícího, že může být dané vozidlo na něj odhlášeno.
- při odhlášce se odevzdává TP a OTP. Úřad vystaví dočasné OTP s vyznačením doby platnosti (10 dnů). TP si nechává a případně přeposílá k jinému úřadu.
- v praxi nové znění zákona předpokládá, že lze převádět pouze vozidla s platnou STK, která nejsou vedena v žádném stupni vyřazení, neboť vrak bez STK do 10 dnů nestihne zrenovovat a protáhnout technickou ani kouzelník.
- lze si požádat o vlastní kombinaci znaků na SPZ (značka na přání) za poplatek 5.000,- za každou jednotlivou značku.
- SPZ bude přenosná z vozidla na vozidlo. Při prodeji starého a nákupu nového si tak můžete ponechat původní SPZ
- údaj počítadla km nesmí být upraven/pozměněn (§36, odst. 4)
- zavádí se tři druhy odhlášení:
- Dočasné - na max 1 rok, v odůvodněných případech lze o 6 měs. prodloužit
- Dlouhodobé - na max 5 let
- Trvalé
- v případě dočasného nebo dlouhodobého vyřazení vozidla z provozu je nutné nahlásit adresu umístění vozidla mimo pozemní komunikace a umožnit úřadu kontrolu umístění a případného využití tohoto vozidla.
- trvalé odhlášení již nebude možné jen základě čest. prohlášení. Nově to bude možné jen na základě protokolu o "úplné likvidaci vraku" od některé specializované firmy, nebo na základě potvrzení o "zániku vozidla" při živelné pohromě atp. V případě krádeže vozidla bude uplatněno "dlouhodobé vyřazení", neboť nelze dokázat fyzickou neexistenci vozidla. Rozebrání vozidla není považováno za jeho zánik.
A teď jedna chuťovka, pro bojovníky s mafií jménem ČKP obzvláště výživná:
- úřad (DI) na základě oznámení ČKP o neexistenci platného pov. ruč. vydá usnesení o "dlouhodobém vyřazení" vozidla z registru, které pošle majiteli vozidla. Ten následně MUSÍ do 10 dnů (pod hrozbou sankce 5-50.000,-) odevzdat SPZ a OTP. Současně je nutné nahlásit adresu umístění vozidla mimo pozemní komunikace a umožnit úřadu kontrolu umístění a využití tohoto vozidla. Pro ukončení režimu Dlouhodobého vyřazení vlastník vypíše žádost, ke které je nutno přiložit platnou smlouvu o PR, a protokol z STK, který nesmí být starší než jeden měsíc!!! Tento postup umožňuje navrhovaný §14, odst. 1, písmeno b. ČKP tak může učinit na základě zákona č. 168/1999 Sb. §12, odst. 1, písmeno e. K tomuto kroku je potom oprávněna díky §15, odstavce 5 a 6 stejného zákona.
- zákon stanovuje nové požadavky na STK Dá se navíc předpokládat, že dojde i k novelizaci prováděcí vyhlášky, která stanovuje vybavení STK, což téměř jistě povede ke zvýšení ceny za prohlídku.
- změn je celkově daleko víc. Uvedl jsem jen ty nejdůležitější/nejviditelnější. Nejlepší je přečíst si přímo samotný text novely.
-------------------------------------------------------------
Jste překvapení? Neměli byste být. Vždyť přeci žijeme v krásné a perfektně fungující zemi.
Rozhodně doporučuju přečíst si, co se na nás chystá:
Zde je link na kompletní rozdílový text mezi stávajícím zněním a chystanou úpravou.Aktuální stav připravované novely je ten, že je skončené meziresortní připomínkové řízení a dokument nyní půjde na vládu ke konečnému schválení. Průběh schvalování můžete sledovat zde:
http://www.lepsipravo.cz/TopicForm.aspx?TopicId=33