Škoda Tour 2010

Pod taktovkou z Zwickau…

Poblíž města Chemnitz se v rekreační oáze Oberwald v týdnu od 5. do 12.června konalo tradiční setkání majitelů škodovek z evropských zemí – ŠKODA TOUR 2010. Pořadatelským týmem byl pro tentokrát Škoda klub Zwickau. MBX Club Praha tento rok zastupovaly pouze dvě posádky, na rozdíl od výpravy do Dánska před dvěma lety, přesto to bylo na naše poměry zastoupení dostatečné a plně reprezentativní.

Oba vozy se pravidelně pohybují na téměř všech akcích a srazech MBX od roku 2001 a jsou jistě velmi dobře známy českému obecenstvu a všem příznivcům a obdivovatelům právě těchto vozů. Jeli jsme tedy do Evropy za hranice všedních dnů s tím, že se snad mezi všemi těmi Evropany určitě neztratíme a poznáme další spřízněné duše a nové přátele.

Den první – sobota 5. června

Na celou akci jsme vyjížděli z Chrudimi. V sobotu 5.června v 8:30 byl den D a hodina H. Dva vozy typu MBX se vydaly směrem na Heřmanův Městec a dále přes Chomutov až k německé hranici. V Německu byla naše plánovaná trasa narušena sérií objížděk. Projeli jsme tedy krušnohorské enklávy silně připomínající malebností a úpravností krajinu rakouských hor. Díky objížďkám jsme se cestou setkali s výpravou dvou vozů ze spřáteleného Veteranen Clubu Škoda Austria, jehož jedna osádka se účastnila i letošní MBX Tour Chrudim a tak zbývající kilometry naší cesty jsme absolvovali společně. V odpoledních hodinách jsme se dostali do obce Callenberg, k rekreačnímu místu Oberwald. Krásný slunečný den se proměnil v příjemný jízdní zážitek. Oberwald byl náš a dvě MBX byla hned zkraje předmětem obdivu zejména pořadatelského týmu.

Den druhý – neděle 6. června

Nedělní ráno nás svým prudkým slunečním svitem vytáhlo z bungalovu a nám začínal týden pobytu, kde každý den byl doslova nabitý zážitky. Hned v úvodu nás čekala jízda po okolí dle itineráře ve stylu rally s množstvím zajímavých úkolů. Denní teplota se snadno vyhoupla ke třicítce a tak jsme konečně pocítili, že období dešťů a zimy skončilo. Po absolvovaní prohlídky malého světa zajímavostí Miniwelt byla příjemná návštěva a polední siesta v Autohaus Muller, jednoho z patronů celé akce. Další zastávkou byla hasičská zbojnice Glauchau, kde pro nás byla připravena expozice historické i současné hasičské techniky. Byla z toho taková výměnná schůzka. My jsme obdivně okukovali jejich království a hasiči zvědavě obcházeli naše poklady. Ani určitá jazyková bariéra nebyla překážkou.

Den třetí – pondělí 7. června

V pondělí jsme se nepřidali k tématickému zájezdu a jeli na vlastní pěst na návštěvu města Chemnitz a jeho Průmyslového muzea – Industrie Museum Chemnitz, které je na seznamu památek mezinárodního sdružení Evropská cesta průmyslového dědictví. Budovu jsme našli, zaparkovali naše automobily na přilehlém volném parkovišti a vstoupili za nijak závratný poplatek do expozice. Jedná se o velmi zdařile koncipované muzeální expozice a sbírky v průřezu asi 150 let zpátky se vším, co se na území Saska, a potažmo později DDR, v těchto místech a městech vyrábělo či produkovalo včetně velkého parního stroje pohánějící generátor na el.proud v přízemí. Součástí expozice je množství strojů a zařízení strojních, textilních dokonce i průřez výpočetní technikou firmy Robotron, a parní lokomotiva německé řady 98.

Samostatnou expozici má oddělení motorů a jejich vývoje a budoucnosti. Svým způsobem ojedinělý exteriér a dvorana muzea nás přiměla k možnosti jednat v muzeu o tom, jak se na tuto plochu dostat s našimi MBX. Po krátké domluvě s velice ochotným personálem, nám to bylo umožněno a tak se zde s těmito záběry, které historizují Průmyslové muzeum Chemnitz s našimi MBX a obráceně můžete seznámit. Počasí bylo opět ukázkové azúro a výlet jsme zakončili pohodovou jízdou přes Hohenstein s velmi působivými výhledy do kraje pod Krušnými Horami, v Německu zvanými Erzgebirge.

Den čtvrtý – úterý 8. června

V úterý jsme se odebrali autobusem do města Zwickau. Na programu byla dopoledne návštěva automobilového muzea Augusta Horcha a odpoledne návštěva pivovaru a degustace piva v Privat Brauerei Zwickau s názvem Mauritius. U Horcha se jedná o předválečné provozy upravené do podoby velmi exkluzívně instalované expozice všech dobových automobilů, které se pod názvy Horch, Wanderer, DKW a Audi vyráběly. Všechny automobily jsou pečlivě a perfektně renovovány a působí velmi okázalým dojmem. Součástí expozice je i ukázka na práci továrny za válečných let a dokonce i hrůzy války. V éře poválečné jsou k dispozici všechny modely předcházející Trabant 600/601 a mnoho dalších prototypů a konstrukcí. Celková koncepce a duch muzea může velmi dobře napovědět i o tom, že tady ve Zwickau byly pro výrobu automobilů příznivé podmínky už před válkou a že poválečný nedostatek surovin a technologií vedoucí k výrobě Trabantů byl stejně tak přechodný jako všechna nepříznivá období předtím. Výrobce Trabantů přešel do konsorcia VW a dnes je ve 2 závodech VW Sachsen vyráběno cca 1.350 vozů denně, 3.000 motorů a 4.000 převodovek. Po obědě, jímž byl tradiční řízek se sosem, brambory a zeleninou jsme navštívili již zmiňovaný pivovar. Po ochutnávce jeho produkce byl návrat busem po dálnici takovým příjemným ševelením po turisticky a automobilisticky velmi dobře stráveném dni.

Den pátý – středa 9. června

Středa byla vyhrazena výstavě vozidel účastníků, kteří se na přilehlém parkingu vedle kempu chlubili a vystavovali své skvosty. Publikum pak hodnotilo nejlépe vyhlížející vozy nejen vzhledem, ale i třeba tím, jak je která výrobní řada oblíbená. Kategorií bylo několik a vždy podle výrobních řad. Naše MBX se řadily do široce pojaté kategorie MB/100/110R zastoupené dále škodovkami z Německa, Rakouska a Holandska. Vedro bylo ten den až neskutečné, bylo proto nutno se uchýlit před polednem do stinného bungalovu a duševně se připravit na odpolední jízdu na závodním okruhu Sachsenring. Toto jsme měli díky vedení Škoda Tour 2010 zajištěno a měli jsme se tam vydat v odpoledních hodinách. Okruh byl v roce 1995 rekonstruován a má pro dnešní dobu odpovídající parametry. Po krátké instruktáži o chování a řízení na závodní dráze se vydaly kolony vozů do seznamovacího kola. Poté jsme se již ocitli sami se svým vozem, výkonem jeho motoru a brzd přímo na Sachsenringu se vším všudy. Jízda na závodní dráze s MBX s bubnovými brzdami a obsazeného posádkou je tedy skutečně zážitek. Moderní vozy nám samozřejmě ujely hned, přece jen s vozy které mají 150 nebo ještě více koní se MBX nedá srovnávat.

Škoda Tour 2010

Den šestý – čtvrtek 10. června

Čtvrteční plán sestával z malého výletu po okolí s poznávací tématikou. Vybrali jsme si nepříliš vzdálené malé starobylé město Waldenburg se zámkem, známé od středověku hrnčířskou výrobou, které se zdálo velmi příhodné k zachycení zajímavých záběrů. Prošli jsme stará zákoutí, náměstí i vilovou čtvrť a vstoupili do zámku. Poté jsme ještě zamířili do blízkého města Meerane, kde krásné počasí lákalo nejen k procházce městem ale i k posezení v kavárničce pod chrámovými schody. Nakonec jsme se dostali k uličce Wand, kde je 12% sklon dlážděné ulice. Je to unikátní záležitost, které je průjezdná z obou stran a kde se i parkuje. O sklonu vozovky mluví nejlépe fotografie.

Den sedmý – pátek 11. června

Poslední pobytový den – v pátek – jsme s celou výpravou navštívili město Zwickau a v horkém dni si prohlédli centrum včetně památek a pamětihodností. Město Zwickau stejně jako jiná mnohá další v této části Německa svým způsobem prožívají své znovuzrození. Po letité šedivé historii v časech DDR se nyní dostává potřebných peněz na obnovu i záchranu památek, takže se z nich stávají nejen příjemná města pro jejich obyvatele, ale i zajímavá a přitažlivá centra pro turistická poznání. Toho jsme si zde v Sasku všimli obzvlášť.

Závěr celého týdne akce Škoda Tour byl tradičně společenský a družný zároveň. Příjemné menu a pozvaná kapela spoluvytvářely vynikající atmosféru. Velké uznání patřilo organizátorům ze Škoda klubu Zwickau, jak se neslo z děkovných řečí a projevů zástupců klubů ze všech zúčastněných zemí. Hromadu předaných darů a ocenění rozšířilo i námi věnované české pivo Budvar. Nezapomenutelný večer ještě nekončil, venku u jezera se uskutečnila laserová produkce s obrazy škodovek promítaných na vodní tříšť a nakonec závěrečný ohňostroj takové razance a rozsahu, že takový uvidíme i málokde u nás doma na Silvestra.

Den osmý – sobota 12. června

Sobotní den se stal dnem loučení a také návratu domů. Poslední snídaně formou švédského stolu a loučení se všemi škodovkáři z Německa, Rakouska, Dánska, Holandska a Anglie dostávalo ty správné grády. Návrat domů proběhl v klidu a pohodě. Letošní Škoda Tour 2010 je již za námi a další se bude za rok konat v dánském městě Glamsbjerg. A věříme, že zase bude stát za to.